Tuesday, August 2, 2011

TIPS KURUS DI BULAN PUASA


Mesti korang stress dah berdiet gila-gila, dah exercise tapi berat badan ni liat bebenor nak turunnya. Dan korang sume mengharapkan bulan puasa la masa korang nak berhempas pulas nak slim sebab nak bergaya sakan di pagi raya. kan? kan? kan?

Diet tu diet jugak tapi korang mesti lah amalkan diet yang seimbang lebih-lebih lagi dalam bulan puasa ni. Korang kena pastikan yang korang minum banyak air suam ( air suam ye bukan air kelapa, air tebu air cincau ataupun air kelapa laut ) lepas berbuka untuk ganti kehilangan air dalam badan semasa puasa.

Make sure korang kurangkan makanan bergoreng dan masin masa bersahur terutamanya sebab makanan masin boleh buat kita cepat rasa haus.

Kalau makan nasi atau pun makanan berkarbohidrat, make sure korang jangan makan sampai bertambah. Ambik portion kecil macam satu senduk pastu lebihkan lauk-pauk terutamanya sayur-sayuran, ikan dan makanan yang ada protein sebab makanan protein sangat bagus untuk menambah tenaga sehingga lebih banyak membakar lemak.

Kurangkan minuman-minuman manis terutamanya minuman yang mengandungi susu pekat dan minuman bergas. Susu pekat mengandungi kandungan gula putih yang sangat tinggi dan penyumbang utama pada kalori. Minum air teh atau pun green tea sebab green tea ni bagus untuk detox usus dan perut.

Selalu tu, latih mind korang yang korang dalam proses nak turun berat badan dan tak boleh makan ikut nafsu. Kalau tak latih, susah nanti nak diet lagi-lagi kalau korang jenis suka pergi BARAM ( Bazar Ramadhan ). Rambang mata boleh failkan mission korang nak diet.

Kalau boleh, elakkan makanan berlemak sebab 1 gram makanan berlemak bersamaan dengan 9 kalori. Ambil lebih makanan berserat tinggi dan kalau rajin, pastikan kalori makanan tersebut. Di bawah ni adalah jadual kalori yang diperlukan mengikut peringkat umur:

DewasaUmur (Tahun)Tenaga (Kalori

Lelaki

Aktif
Sederhana
Berat Badan
55 kg

20 - 39
40 - 49
50 - 60
> 60
2,530
2,400
2,280
2,020

Perempuan

Aktif
Sederhana
Berat Badan
50 kg

0 - 39
40 - 49
50 - 60
> 60
2,000
1,900
1,800
1,600


















Kalau nak betul-betul bagus, lakukanlah senaman dalam 30 minit. Tak payahlah nak buat hari-hari nanti penat sangat pulak. Lakukan senaman dalam 3 kali seminggu sempena bulan puasa ni.


Dan yang paling penting sekali, semasa korang berdiet, jangan hari-hari timbang berat badan. Nanti takut korang demotivated tengok sekejap berat naik sekejap turun. Better korang set hari apa nak timbang dan timbang HANYA sekali seminggu.


Selamat mencuba dan Good Luck!



2 comments:

ELLY said...

5hari puasa berat aku turun 300g jerk...haha...ni pon klo blk ampang mesti berat naik blk...

NOname said...

Masa paling baik dan pantas untunk mengurukan badan adalah semasa bulan puasa.Ini adalah kerana badan kita akan menggunakan lemak yang tersimpan dalam badan ,untuk memenuhi keperluan enerji harian kita.Di saat yang sama juga prosess ini dapat melepaskan bahan-bahan kimia yang diikat bersama dengan lemak itu .Seterusnya,bahan-bahan kimia ini akan dibuang oleh organ-organ yang bertugas untuk detoksikasi.
EDISI KHAS:Cara Kurus Dengan Cepat Sempena Bulan Puasa Ramadhan