Saturday, July 16, 2011

KAWAN BERPROFESSION MCMANA YG PATUT ANDA ADA


Korang mesti pernah ada situasi di mana korang sume dalam masalah lepas tu korang carik seseorang yang korang kenal yang related dengan situasi korang untuk bantu korang. Penah tak? Mesti penahkan.

Jadi untuk langkah-langkah keselamatan, sebaiknya korang persiapkan diri dengan mempunyai hubungan baik atau mula cari kawan-kawan yang berprofession yang bakal di list down kan.


NO 1 - LAWYER

Peguam ataupun lawyer. Bukan loyar buruk ye. Korang patut ada sorang kawan yang berprofession lawyer ni. kalau ada firm sendiri lagi bagus.

Sekarang ni zaman orang suka saman menyaman. Daun pokok bunga jatuh umah sebelah pun jiran nak saman. Kalau dah saman, of coz masuk mahkamah. Kalau dah sampai mahkamah wajibughunnah la korang kena hire lawyer. Fees lawyer bukan murah beb. Riban-riban angka kosongnya. Kalau ada kawan baik yang keje lawyer, bley la dapat discount lebih sikit dan sudah semestinya kawan kita tu akan fight berhabis-habisan untuk kita.

Kalau kita kena angkut time kena raid dekat club ke, time join demostrasi macam BERSIH ke, call je kawan merangkap lawyer korang, for sure anda lepas.

Jadi make sure korang mula cari kawan korang yang berprofession lawyer dari sekarang.

NO 2 - DOCTOR

Antara profession yang sangat patut kawan korang ada. Ada klinik sendiri lagi bagus. Kelebihan mempunyai kawan yang berprofession doctor ni, korang senang dapat MC dan boleh kawtim kalau malas pergi keja.

Andaikata korang sakit pun, kawan korang yang doctor ni for sure akan check betul-betul sebab hubungan korangkan?

NO 3 - BISNESMAN/WOMAN

Ni penting gak ni. Nak-nak kalau die di ada company supplier apa-apa. Mesti loaded dan senang dapat tender bisnes. Kalau time sesak-sesak boleh gak la jadi ahlong bukit beruntung tempat nak pinjam duit kan?

NO 4 - BLOGGER TERKENAL

Profession yang tengah glamour sekarang ni. Jadi blogger pun boleh jadi kaya dan dapat invitation ke majlis-majlis hebat. Kalau korang ada kawan berprofession macam ni memang banyak kemudahannya.

Antaranya, kalau korang ada bisnes online jual tudung ka, baju ka, apa ka, korang boleh tumpang atau sewa iklan kat page blogger kawan korang ni. Tak pun suruh dia puji lebih-lebih produk korang sebagai marketing plan. Sapa yang untung? Korang jugak kan?

NO 5 - MAK/PAK ANDAM DAN PHOTOGRAPHER DAN KATERER

Haruslah korang kena ada kawan yang berprofession ini. Sekarang ni pakej andaman, photographer, katering mahupun wedding planner teramatla mencanak-canak mahalnya. Kekadang boleh pikir 2, 3 kali tu nak kahwin ke tak bile tengok quotation dari butik andaman atau wedding planner ni.

Tapi kalau korang ada kawan, mesti dapat harga kawan-kawan kan? kan? kan? Nampak tak disitu?

Kalau kawan korang tak jugak bagi harga kawan-kawan, paham sendirilah ye. Mulakan dengan bismillah dan blah.


0 comments: