Tuesday, July 19, 2011

VEGETARIAN FOOD. DAEBAK WEI!


Sudah menjadi lumrah, kalau balik dari kilang poultry mcm Ayamas, Dinding or seangkatan dengannya, mesti macam insaf gegila tak nak makan ayam. Mana taknya, cuba korang bayangkan, korang tengah servis or tengah measure conveyorkan, pastu dekat atas kepala ada ayam hidup tengah jerit tolong-tolong kena gantung jalan pergi pastu senyap bila masuk bilik sebelah sebab dah kena sembelih.

Dengan bau darah hanyir dan trauma jeritan-jeritan ayam meminta tolong seperti pembunuhan beramai-ramai di Tebing Gaza, korang lalu lagi ke nak makan ayam? Lebih-lebih lagi rasa diri ni kejam gila sebab biarkan pembunuhan beramai-ramai tu berlaku. Memang jadi poyo kejap bila dok dalam kilang tu.

Dah setel keje, waktu lunch pun dah tiba. Sebab diri dan kepala otak ni dah trauma dengan hal ayam tadi wajibla apa benda yang related dengan ayam tak masuk list untuk juadah lunch. Dan seperti biasa kalau tak mampu nak tengok ayam, vegetarian foodla jawabnya.

Kat Jalan Ipoh atau Kepong ni banyak gila makanan untuk vegetarian. Untuk yang melayu dan beragama Islam, korang jangan risau pasal isu halal kalau pergi restoran vegetarian ni sebab memang telah disahkan halal dan bersih dari minyak masak sampai ingredient lauk pauk adalah terdiri daripada soya, sayur-sayuran dan tauhu.




Ni antara lauk die. Yang kanan tu ikan sweet sour ( kepingan soya dibalut dengan seaweed), kari tauhu, tauhu taucho dan sayur kacang panjang.

Kalau korang pergi kedai vegetarian, memang excited sebab banyak lauk pelik-pelik. Diorang pun ada udang, ayam, ikan, seafood tapi semua diperbuat daripada soya dan tauhu.

Excited tak? So pergilah cuba di restoran vegetarian yang berdekatan dengan anda.

0 comments: